Home Slachtoffer Kindersite Vrijwilligers Professional Contact Downloads

 

U bent hier

Home

Hoe kan ik dit verwerken ?

Iedereen verwerkt op zijn manier. De verschillen tussen personen kunnen groot zijn. Hoe zwaar het voor je is, hangt niet enkel af van de feiten op zich (de ernst van de feiten, de duur,….), maar ook van het moment in je leven waarop je slachtoffer wordt en de steun die je krijgt. Er zijn dus geen kant-en-klare recepten om te verwerken.

De indruk die een schokkende gebeurtenis nalaat is vaak zo sterk, dat het gebeurde later als het ware opnieuw beleefd wordt (= herbeleven). Herbeleving kan erg pijnlijk en beangstigend zijn.  Door het gebeuren steeds opnieuw te beleven, probeer je het te begrijpen en het gevoel van controle te herstellen.

           “ Ik krijg continu de beelden terug voor me van die auto die recht op me afkomt”

           “ De geur van eten herinnert me aan het moment van de homejacking”

           “ In mijn dromen kom ik regelmatig de dader tegen”

Ook vermijden of ontkennen is een gezond onderdeel van een verwerking, dit geeft je de kans even op adem komen.

“ Soms heb ik het gevoel dat ik op automatische piloot leef”

“  Ik neem vanaf nu een andere weg, om toch maar niet voorbij de plek waar het gebeurde  te moeten gaan”.

“ Sporten helpt me om even mijn gedachten te verzetten”

“ Spelen met de kinderen geeft me het gevoel dat alles terug normaal is”

Verwerken is een proces waarbij het herbeleven van de schokkende gebeurtenis en het vermijden van wat gebeurd is elkaar afwisselen.  Dit kan verwarrend en vermoeiend zijn, maar beiden zijn nodig en gezond.

“ Er zijn dagen dat ik allen maar wil werken, dan moeten ze me niet aanspreken over de feiten. Andere dagen kan ik alleen maar huilen en wil ik mijn gevoelens uitschreeuwen.”